تولیدی عرفانی ، بزرگترین فروشگاه آنلاین محصولات فرهنگی و مذهبی
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان ایتا پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 9 الی 19 روزهای کاری

شماره تماس: 09150072014
آموزش های مذهبی قرآن در ماه رمضان

قرآن در ماه رمضان

قرآن در ماه رمضان: مهم‌ترین فضایل و برکات آن

ماه رمضان یکی از ماه‌های پر فضیلت و با برکت است که بین مسلمانان جهان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. این نشانه ارزش بالا و اهمیت این ماه نزد خداوند و ائمه اطهار می‌باشد. در ادامه این مقاله از مجموعه عرفانی همراه ما باشید تا به بررسی فضایل خواندن قرآن در این ماه بپردازیم.

از آن جایی که ماه رمضان, ماه نزول قرآن, ماه خدا و ماه تهذیب است، و از مهم‌تر در شب قدر که در این ماه قرار دارد, در قلب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) تجلى کرده, نتیجه مى‌گیریم که ماه رمضان تجلى گاه قرآن, و ماه انس با قرآن است. روزه داران در این ماه با تدبر در آیات قرآن و بهره گیرى فکرى و عملى از مفاهیم قرآن بر رشد و تکامل ملکوتى خود می‌افزاند.

قرآن و ماه رمضان

تلاوت قرآن در رمضان، دری از درهای بهشت

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در آستانه ماه مبارک رمضان طى خطبه ‌اى چنین فرمود: «

فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَهٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَهٍ

أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَهِ کِتَابِهِ؛

با نیت هاى خالص و دل‌هاى پاک از پروردگار بخواهید

تا شما را در روزه‏ داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد».

 

آن حضرت در فرازی دیگر از خطبه شعبانیه، که خطبه ‌اى بسیار پر محتوى است، در مورد درهاى بهشت جمله‌‏اى دارد، می‏فرماید:

«إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَهٌ؛

درهاى بهشت در این ماه باز است».

 

از این جمله استفاده مى شود که بهشت هم اکنون وجود دارد، و در ماه رمضان درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است. از جمله قرآنى که تلاوت‏ مى کنیم درى از درهاى بهشت است.[۲۲]

بیشتر بدانید: ذکرهای ماه مبارک رمضان

فواید خواندن قرآن در رمضان

در ماه مبارک رمضان، قرآن به ویژه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و خواندن آن با ثواب و پاداش فراوانی همراه است. و در دعاهاى ماه رمضان, سخن از قرآن و انس با آن, به عنوان کتاب ارشاد و هدایت بسیار به میان آمده است. از جمله مزایای خواندن قرآن در ماه رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضربت روحانیت: خواندن قرآن در این ماه، روحانیت و ارتباط عمیق‌تر با خداوند را تقویت می‌کند.
  2. ثواب بیشتر: طبق احادیث اهل بیت و روایات معتبر، اجر خواندن قرآن در ماه رمضان بسیار بیشتر است نسبت به سایر ماه‌ها.
  3. پاکسازی روح: خواندن قرآن، باعث پاکسازی روح و دل شخص می‌شود و او را از گناهان و اشکالات روحی خود آزاد می‌کند.
  4. ارتقاء دینی و اخلاقی: مطالعه و تدبر در آیات قرآن، باعث ارتقاء دینی و اخلاقی شخص می‌شود و او را به راه رشد و پیشرفت در مسیر اسلام هدایت می‌کند.
  5. زنده کردن قلب: قرآن نوری است که قلب را زنده می‌کند و احساس آرامش و امنیت را در دل انسان به وجود می‌آورد.
  6. آرامش و امنیت روانی: خواندن قرآن پیش از افطار می‌تواند به فرد آرامش و امنیت روانی بیشتری بدهد و او را برای شروع زمانی خوب و آرامش‌بخش بعد از افطار آماده کند.
  7. احیای سنت پیامبر: پیامبر اسلام (ص) معمولاً در زمان‌های مختلفی از روز، به ویژه قبل از افطار، قرآن می‌خواندند. پیروی از این عمل باعث احیای سنت و عمل به سنت نبوی می‌شود.
  8. برکت در زندگی: آیات قرآن خوانده شده در این ماه و شب‌های قدر می‌تواند برکت و پویایی بیشتری به زندگی فرد ببخشد و او را به سوی رضایت و خشنودی الهی هدایت کند.

ماه رمضان، بهار انس با قرآن

این ماه ویژگى هاى برتر زیادی نسبت به دیگر ماه‌ها دارد؛ از جمله اینکه ماه نزول قرآن است؛‏

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآن».

این ویژگى‏ که در ماه رمضان واقع شد تصادفى نیست؛ چرا که ماه رمضان ماه تربیت (روزه) است و تربیت بدون تعلیم میسر نمی‌شود. قرآن تعلیم دهنده است و باید قرآن در این ماه نازل شود و بهار تلاوت‏ قرآن باشد.

اینکه در این ماه تلاوت قرآن سفارش شده، علت این است که به سبب روزه، قلب انسان مطهر شده و آماده پذیرش تبلیغات است و قرآن هم بهترین تبلیغ است. پس مراد این می‌باشد که در ماه رمضان قرآن بخوانیم که هم قلبمان آن را بپذیرد و نیز هدایت و تربیت گردد.

امام رضا (علیه السلام)  در این باره می‌فرمایند:

: الْحَسَناتُ في شَهْرِ رَمَضانَ مَقْبُولَةٌ وَ السَّيِّئاتُ فيهِ مَغْفُورَةٌ،

مَنْ قَرَأ في شَهْرِ رَمَضانَ آيَةً مِنْ کتابِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ کانَ کمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ في غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ.

هرکس در ماه رمضان یک آیه از کتاب آسمانی بخواند، مثل کسی است که در غیر آن ختم قرآن کرده باشد.

«بحار الأنوار، ج ۹۶، ص ۳۴۰»

 

مومنان و روزه داران باید در ماه پر فیض و با برکت رمضان انس خود با قرآن را هرچه بیشتر کنند؛ زیرا انس با این کتاب الهی و آسمانی نجات بخش انسان هاست.

همچنین باید دانست که بهترین اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارک رمضان تلاوت‏ قرآن است. همان‌گونه که در حدیثی آمده است؛ هر چیزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است. در ماه‌هاى دیگر، هر ماهى یک بار ختم قرآن سنت است و حداقل آن هر شش روز است؛ ولى در ماه رمضان، هر سه روز یک ختم قرآن سنت است و اگر بتواند روزى یک قرآن ختم کند، خوب است. زاد المعاد، ص ۱۰۹.

بیشتر بدانید: 5 اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن کریم

کلام آخر

بنابراین، خواندن قرآن در ماه رمضان علاوه بر تقویت روحیه و ارتباط با خداوند، با ثواب و پاداش فراوانی همراه است که مسلمانان باید از این فرصت برای بهبود و تحول در زندگی خود استفاده کنند.همچنین خداوند در این ماه و شب قدر، بیشتر از سایر شب‌ها به بخشش و آمرزش گناهان می‌پردازد. بنابراین، خواندن قرآن در این شب می‌تواند باعث آمرزش گناهان و پاکسازی روحیه فرد گردد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل تلاوت قرآن کریم در این ماه مبارک بهبود تمرکز و ارتباط با خداوند است. در این زمان، بدون توجه به مسائل غذایی، فرد می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی قرآن داشته باشد و ارتباط عمیق‌تری با خداوند برقرار کند.

0 0 رای
امتیاز
guest
2 نقد و بررسی
بازخورد
نمایش نظرات
محمدزاده
محمدزاده
23 روز پیش

علاوه بر همه ی این موارد روزه گرفتن در این ماه مبارک باعث تقویت اراده در انسان و غلبه بر نفس خودش میشه و همچنین افکار منفی و وسوسه‌ های شیطان رجیم را دور میکند.

کارشناس تولید محتوا
ادمین

بله دوست عزیز کاملا صحیح می فرمائید.با تشکر از حسن توجهتون

تضمین اصالت کالا گارانتی معتبر
قیمت منصفانه ارائه محصولات با بهترین قیمت‌ها
ارسال رایگان بالای 1500000هزارتومان