تولیدی عرفانی ، بزرگترین فروشگاه آنلاین محصولات فرهنگی و مذهبی
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان ایتا پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 9 الی 19 روزهای کاری

شماره تماس: 09150072014
آموزش های مذهبی تسبیحات حضرت زهرا: خواص ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) در روایات اسلام

تسبیحات حضرت زهرا: خواص ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) در روایات اسلام

در دین اسلام اذکار بسیاری وجود دارد که خواندن هر کدام از آنها خواص مخصوص به خود را دارند و توصیه شده اند. ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) نیز یکی از آن دسته از اذکار می باشد که خواص بسیاری دارد و در بین نمازهای توصیه شده است. این ذکر با آن که بسیار آسان است اما قدرت بسیاری دارد به طوری که پیامبر اسلام (ص) آن را به دختر خویش آموختند تا برای رفع خستگی از آن کمک بگیرند. روایات بسیاری در باب این ذکر توسط بزرگان دین بیان شده است که نشان از اهمیت این موضوع دارد. در ادامه این مقاله از مجموعه عرفانی به بررسی مهم ترین روایات در مورد خواص تسبیحات حضرت زهرا (ع) و بررسی اهمیت آن خواهیم پرداخت.

ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) چیست؟

ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) اولین ذکری میباشد که بعد از به اتمام رسیدن نماز توصیه شده است. این ذکر شامل 34 الله اکبر، 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان الله می باشد. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به نقل از «علل الشرایع» شیخ صدوق در مورد این ذکر بیان کرده است: رسول خدا (ص) این ذکر را به حضرت فاطمه (س) و حضرت علی علیه السلام یاد دادند. دلیل این کار این بود که کارهای سنگین روزانه باعث خستگی حضرت فاطمه (س) شده بود و پیامبر (ص) نیز برای رفع خستگی آنها خواندن این اذکار را تعلیم دادند.

در ادامه حضرت فاطمه علیها السّلام پس از یادگیری این ذکر توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «رضیتُ عن اللَّه و عن رسوله». (من از خدا و رسولش راضى شدم). توجه داشته باشید که به علت تعداد بالای اذکار ممکن است در بعضی از مواقع در شمارش آنها دچار مشکل شوید و یا تعداد دقیق را فراموش کنید. برای رهایی از این مشکل می توانید انواع ذکر شمار را از صفحه فروشگاه مشاهده و با تضمین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

خواص تسبیحات حضرت زهرا (ع) در روایات

همان طور که گفته شد این ذکر معروف حضرت زهرا (س) یکی از اذکار پرخاصیت و باارزش می باشد که در بسیاری از روایات و توسط بزرگان دین توصیه شده است. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید تسبیحات حضرت زهرا (س) که توسط بزرگان دین در روایات به آنها اشاره شده است پرداخته شده است:

+ امام باقر (ع) در باب خواص تسبیحات حضرت زهرا (ع) بیان کرده اند: این ذکر را بسیار بخوانید و سپس طلب آمرزش کنید که به لطف و رحمت خدا آمرزیده خواهید شد. این ذکر در زبان صد مرتبه است اما در عمل همچون هزار تسبیح محسوب میشود که سبب دور کردن شیطان و خشنودی خدا میشود. (صدوق، ثواب الاعمال، ۱۳۸۲ش، ص۳۱۵)

همچنین در حدیثی دیگر از امام باقر (ع) درمورد خواص تسبیحات حضرت زهرا بیان شده است: خداوند با ذکری بهتر از تسبیحات حضرت زهرا (س) حمد و تسبیح نشده اند و اگر ذکری بهتر از آن وجود داشت پیامبر (ص) آن را به حضرت زهرا (س) آموزش می دادند. (حر عاملی، وسائل الشیعة، ۱۴۰۳ق، ابواب تعقیب، باب ۹، ح۱، ج۴، ص۱۰۲۴)

امام صادق (ع) نیز در مورد خواص و فواید ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) بیان کرده اند: هر کسی که بتواند پس از نماز واجب به تسبیح خدا بپردازد و پس از آن «لا اله الا الله» را بگوید به لطف پروردگار آمرزیده خواهند شد. (ابواب تعقیب، باب۷، حدیث۳، ج۴، ص۱۰۲۱)

امام صادق (ع) در ادامه خواص تسبیحات حضرت زهرا (س) بیان کرده اند: خواندن ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) در بعد از هر نماز معادل هزار رکعت نماز در رور نزد خدا محبوب می باشد. (حر عاملی، وسائل الشیعة، ۱۴۰۳ق، ابواب تعقیب، باب ۹، حدیث۲، ج۴، ص۱۰۲۴)

آن حضرت در روایتی دیگر نیز بیان کرده اند: زمانی که انسان برای خواب به محل خواب خود می رود فرشته بزرگواری و شیطان از او سرکشی می کنند و فرشته می گوید: روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان می‏ گوید:روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن.

اگر از فرشته پیروی کرد و تسبیحات را به جا آورد آن فرشته مراقب او خواهد بود و شیطان از آنجا رانده خواهد شد و تا هنگام بیداری از او محافظت خواهد کرد و عبادت تمام آن شب در اعمالش نوشته می شود. ( شیطان دشمن دیرینه‏ی انسان، ص 136)

+ محمد بن مسلم ثقفی کوفی نیز در مورد خواص و فواید تسبیحات حضرت زهرا (س) بیان کرده است که امام باقر (ع) فرمودند: تسبیح حضرت فاطمه (س) همانند آن ذکر کثیری می باشد که خدای متعال در قرآن دستور داده است تا آو را بسیار یاد کنیم. (سوره احزاب، ۴۱. نوری، مستدرک الوسائل: ج ۵ ص ۳۶ ح ۵۳۰۵)

ابو هارون مکفوف میز در باب خواص تسبیحات حضرت زهرا (س) بیان میکند که امام صادق(ع) به من فرمودند: ای ابو هارون، ما کودکان خود را همانند نماز به خواندن تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (ع) نیز دستور می دهیم. پس بر این ذکر مداومت کن. زیرا هر بنده‌ای بر آن مداومت کند، عاقبت بدی در انتظارش نخواهد بود. (صدوق، ثواب الاعمال، ۱۳۸۲ش، ص۳۱۵)

آداب خواندن

یکی از مهم ترین آدابی که در ذکر تسبیحات حضرت زهرا (ع) بیان شده است این است که بعد از به اتمام رسیدن نماز واجب و قبل از آن که تغییر وضعیت بدهید بلافاصله بخوانید. دراقع از حالت تشهد و سلام در نماز نباید خارج شوید. همانطور که گفته شد این ذکر شامل 34 الله اکبر، 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان الله می باشد و بهتر است که به همین ترتیب خوانده شود. در انتهای تسبیحات نیز توصیه شده است که با ذکر لا اله الا الله آن را خاتمه دهید. به طور کلی نکات زیر را باید در هنگام خواندن این ذکر در نظر داشت:

  1. توجه در تعداد هر ذکر و رعایت ترتیب آنها (اول 34 مرتبه الله اکبر، الحمدلله 33 مرتبه و بعد 33 مرتبه هم سبحان الله)
  2. حضور قلب و توجه معنوی در هنگام تسبیح
  3. رعایت موالات به معنای فاصله ایجاد نکردن بین خواندن اذکار و کاری در بین آن انجام ندادن
  4. خواندن آن بلافاصله پس از پایان نماز و به هم نزدن حالت بدن (احکام و نکته هایی درباره حضرت زهرا»، ص41)
0 0 رای
امتیاز
guest
0 نقد و بررسی
بازخورد
نمایش نظرات
تضمین اصالت کالا گارانتی معتبر
قیمت منصفانه ارائه محصولات با بهترین قیمت‌ها
ارسال سریع سفارشات بلافاصله بعد از سفارش