تولیدی عرفانی ، بزرگترین فروشگاه آنلاین محصولات فرهنگی و مذهبی
پشتیبانی آنلاین

برای ارتباط فوری با پشتیبان های سایت کلیک کنید

پشتیبان ایتا پشتیبان واتساپ

ساعت پاسخگویی: 9 الی 19 روزهای کاری

شماره تماس: 09150072014
آموزش های مذهبی هفت سین قرآنی

هفت سین قرآنی

هفت سین یکی از رسوم مهم نوروز و آغاز فصل بهار در ایران است. در این جشنواره، هفت مورد نمادین از حرف “س” برای چیدمان میز عید استفاده می‌شود. بعضی از خانواده‌ها در کنار سفره هفت‌سین، به سفره هفت‌سین قرآنی نیز اعتقاد دارند.

 هفت سین قرآنی باعث شروعی با برکت برای شما می‌شود. چه زیبا و مبارک است اگر سال خود را با آیه‌های مبارک قرآن آغاز کرده و سال پیش رو خود را تبرک کنیم. باید بدانید که تنها 7 آیه قرآن وجود دارد که با حرف (س) شروع می‌شوند و به هفت سین قرآنی معروف هستند. این عمل بر ضرورت تجربه و یادگیری از افکار و رویدادهای گذشته تأکید دارد و انسان را به عبرت‌های تاریخی دعوت می‌کند. اما سوال این است:

هفت سین قرانی

هفت سین قرآنی کدام آیات هستند؟

۱- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم. (یس/۵۸)
” از جانب پروردگار مهربان [به آنان] سلام گفته می‌شود.”
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است: در همان لحظه که بهشتیان در جنت غرق نعمت‌های پروردگار هستند، نوری بر بالای سر ایشان آشکار می‌شود؛ نور لطف خداوند که بر آن‌ها پرتو افکنده است. پس ندایی بر می‌خیزد که «سلام بر شما ای بهشتیان». نگاه پر مهر پروردگار چنان بهشتیان را مجذوب می‌کند که از همه چیز جز او غافل می‌شوند  و همه نعمت‌های بهشتی را فراموش می‌کنند.
۲- سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین. (صافات /۷۹)
” درود بر نوح در میان جهانیان.”
چه افتخاری از این فرهیخته و بالاتر که پروردگار بر حضرت نوح (علیه السلام)، سلام می‌فرستد. سلامی که در میان جهان و جهانیان باقی می‌ماند و تا دامنه قیامت گسترده می‌شود. سلام خدا توام با ثناء جمیل و ذکر خیر بندگانش در قرآن کریم است. کمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره شخصی دیده می‌شود . معنی وسیعی دارد که نه تنها همه انسان‌ها، بلکه فرشتگان و ملکوتیان را نیز در برمی گیرد.
۳- سلامٌ علی اِبراهیم. (صافات/۱۰۹)
” درود بر ابراهیم.”
در آیات پیش از آیه مذکور، به چگونگی بشارت دادن فرزندی بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهیم، جریان دستور ذبح اسماعیل و تسلیم بودن هر دوی ایشان در برابر امر پروردگار جهانیان به میان آمده است. پس از یاد آوری این قضایا، خداوند می فرماید: سلام بر ابراهیم ( آن بنده مخلص و پاک باد.)
۴- سلامُ عـَلی موُسی و هارون. (صافات/۱۲۰)
” درود بر موسی و هارون.”

در آیات پیش از این آیه ، خداوند ضمن آیاتی، جریانات حضرت موسی و هارون را نقل می‌فرماید:

– ما این دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدیم. ( صافات/115 )
– ما آنها را یاری کردیم تا آنها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند . ( صافات/116 )
– ما به آن دو، کتاب آشکار دادیم. ( صافات/117 )
– ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم . ( صافات/118 )
– ما ذکر و یاد خیر آنها را در اقوام بعد باقی وبرقرار ساختیم. ( صافات /  119 )

و بعد از یادآوری موارد فوق خداوند برآن دو سلام می رساند.

سلامی از ناحیه پرودگار بزرگ و مهربان.

۵- سلامُ علی آلِ یاسین. (صافات/۱۳۰)
” درود بر پیروان الیاس” 

خداوند می‌فرماید: ما نام نیک الیاس را در میان امت‌های بعد جاودان کردیم.( صافات /129)

امت‌های دیگر، زحمات این انبیاء بزرگ ( الیاس و سلاله او ) را که در پاسداری خط توحید، و آبیاری بذر ایمان تمام تلاش را به عمل آوردند، هرگز فراموش نخواهند کرد. و تا دنیا برقرار است یاد و مکتب این بزرگ مردان فداکار زنده و جاویدان است.

تعبیر به ” آل یاسین” به جای” الیاس” یا به خاطر این است که آل یاسین لغتی در واژه ” الیاس” بوده و هر دو به یک معنی می‌باشد، و یا اشاره به الیاس و پیروان او است که به صورت جمعی آمده است.

۶- سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین. (زمر/۷۳)
” سلام برشما، خوش آمدید، در آن درآیید  [و] جاودانه  [بمانید]”

سلام بر شما به خاطر آن همه شکیبایی که ورزیده‌اید سرای آخرت چه سرایی نیکوست.

۷- سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. (قدر/۵)
” [ آن شب] تا دم صبح، صلح و سلام است.”

آیه مذکور اشاره به شب‌های قدر دارد. در منظر قرآن، شب قدر، باارزش و پرفضیلت است. این شب با امور مهم و باعظمتی همراه است؛ همانند نزولِ اجمالی قرآن. قدر در لغت به معنای اندازه کردن، مقدر ساختن، قرار دادن چیزی به تعداد مشخص و به شکل و شیوه خاصی است. همچنین به معنای تعدیل کردن، به مقدار معینی قرار دادن، تقدیر و تدبیر امور خلقت، حکم و قضا و به مفهوم اندازه معین طبق مصلحت و به مقتضای حکمت است.

بیشتر بدانید: ذکرهای ماه مبارک رمضان

نحوه چیدمان هفت سین قرآنی

هفت‌سین قرآنی این‌گونه است که با آب و زعفران یا رنگ‌های خوراکی در یک بشقاب بزرگ آیات بالا را نوشته و سر سفره هفت سین قرار می‌دهند. پس از تحویل سال، کمی آب روی ظرف نوشته شده ریخته و سپس آن را می‌نوشند و سلامتی و حاجات خود را از خداوند درخواست می‌کنند. نوشیدن این هفت‌سین قرآنی برای شفای بیماران توصیه فراوان شده است.

نماد آیتم‌های سفره هفت سین

هفت سین

  • سنجد: در بعضی از فرهنگ‌ها، سنجد به عنوان نمادی از ثمربخشی و برکت در سال جدید تلقی می‌شود. این میوه به عنوان نمادی از خوشبختی، پرورش و باروری در سال آینده و همچنین به عنوان یکی از نیایشگاه‌ها در این جشن‌ محبوب است.
  • سیب: سیب به عنوان نمادی از شادابی، تازگی و شروع مجدد شناخته می‌شود. همچنین، در برخی فرهنگ‌ها و افسانه‌ها، این میوه به عنوان نمادی از علم و دانایی نیز تلقی می‌شود. از نظر معنوی، سیب می‌تواند به عنوان نمادی از انسانیت و سخاوت به کار رود.
  •  سبزه: سبزه نماد زیبایی، تازگی و انرژی است که در فصل بهار، زمان شروع مجدد زندگی و رشد در طبیعت را نمایان می‌سازد. این نماد به ما یادآوری می‌کند که همواره امید به تغییر، رشد و تجدیدنظر در زندگی وجود دارد، همانند طبیعتی که در هر فصل خود با نوسازی و تجدیدنظر شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد. این سبزه‌ها معمولاً از دانه‌هایی مانند گندم، جو، نخود، عدس و… کاشته می‌شوند.
  • سیر: سیر یکی از مواد غذایی است که در برخی مناطق ممکن است به عنوان بخشی از پخت و پز نوروزی استفاده شود. در این صورت، ممکن است به عنوان نمادی از قدرت، زور و انرژی در جشن نوروز تلقی شود. اما از لحاظ فرهنگی، این مورد به شدت منحصر به فرد یک خانواده یا منطقه خاص است و در سراسر کشور رایج نیست.
  • سمنو: به طور کلی، سمنو یا سمنقش یکی از گیاهانی است که در برخی از مناطق جهان مانند ایران و افغانستان به عنوان نمادی از خوشبویی، تازگی و زیبایی در جشن‌هایی مانند نوروز استفاده می‌شود.
  • سماق: یک نوع ادویه‌ای است که با حرف “س” شروع می‌شود و به عنوان نمادی از شادی و خوشحالی در نوروز استفاده می‌شود.
  • سکه: سکه به عنوان نمادی از برکت، ثروت و پیشرفت مالی در سال جدید تلقی می‌شود. این نماد به ما یادآوری می‌کند که در سال پیش‌رو، امیدواریم که مال و ثروت بیشتری به دست آوریم و از نظر مالی موفقیت‌های بیشتری را تجربه کنیم.
  • سنبل: سنبل یک گیاه خوشبو و زیبا است که به عنوان نمادی از رونق و زیبایی طبیعت در فصل بهار تلقی می‌شود. این گیاه عموماً به عنوان نمادی از تازگی، امیدواری و شادابی برای سال جدید استفاده می‌شود. در انتخاب سنبل به عنوان یکی از اجزای هفت سین، زیبایی و طراوت طبیعت و امید به شروع مجدد و زندگی جدید بیان می‌شود.
  • سرکه: سرکه به عنوان نمادی از تلخی و عذاب برای شکستن مردم در سال جدید تلقی می‌شود. این استفاده احتمالاً به عنوان یک یادآور از مشکلات و سختی‌هایی که ممکن است در طول سال رو به رو شویم، استفاده می‌شود، و همچنین امیدواری به تحمل آن‌ها و پیروزی در برابر مشکلات است.
4.7 3 رای
امتیاز
guest
4 نقد و بررسی
بازخورد
نمایش نظرات
محمدی
محمدی
1 ماه پیش

ممنون از شما که سنت های قدیمی رو ترویج میدین بسار عالی

محمد امین
محمد امین
1 ماه پیش

سلام علیکم
خسته نباشید
انشالله عید این هفت سین زیبا را اجرا میکنم و از زیبایش لذت خواهم برد

کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا
1 ماه پیش

سلام علیکم
بله زیبا خواهد شد
حتما قرار دهید

تضمین اصالت کالا گارانتی معتبر
قیمت منصفانه ارائه محصولات با بهترین قیمت‌ها
ارسال رایگان بالای 1500000هزارتومان